A 101. páncéltörő ágyús század járműve |
"A jármûvekkel – amelyek
magukkal hozták a német becenevet, így a magyar katonák is Protzének becézték –
elsõsorban az alakulóban lévõ gyorsfegyvernemet szerelték fel, így nagyobb darabszámú
Krupp került a kerékpáros zászlóaljak addig nem gépesített géppuskás
századaihoz, illetve páncéltörõ ágyús szakaszaihoz. A késõbb beérkezõ Protzék
már a megalakuló gépkocsizó lövészzászlóaljak géppuskás századait tették
mozgékonnyá, és kapott belõlük a formálódó páncélos csapatnem is. A
tapasztalati jelentések azt mutatták, hogy a feladatkörében bevált, jó
terepjáró képességû jármûvet a csapatok hamar megkedvelték, jól használhatónak
tartották. A területi visszacsatolások idõszakában (1938–1940) készült
nagyszámú filmhíradó- és fényképfelvételen már gyakran lehet látni a rossz utakon
is könnyen mozgó Protzékat. Késõbbi gyakorlati alkalmazása során is elsõsorban
a gépesített csapatok jármûve maradt. Platóján gyakran szereltek állványra
1907/31 M. 8 mm-es Schwarzlose géppuskát vagy 31. M golyószórót csapatlégvédelmi
feladatok ellátására.
A magyar 2. hadsereg egyik parancsnoki járműve 1942-ben |
A csapatok gyakorlati
tapasztalatai szerint a Krupp motorja a vízhûtéses erõforrásoknál lényegesen kevésbé
volt érzékeny az üzemeltetés körülményeire. Hátrányként róható fel az
olajcserék rövidre szabott intervallumai, amelyek a kor technikai színvonalának
megfeleltek ugyan, azonban harctéri körülmények között nehezen voltak elvégezhetõek,
hasonlóan a csaknem 50 kenési hely elõírásszerû ápolásához. A Magyarországon üzemeltetett
Kruppok jellemzõ meghibásodása volt az alváztörés, amely kizárólag
lövegvontatóknál fordult elõ, és a túlterhelésre lehetett visszavezetni. Technikai
érdekességnek nevezhetõ, hogy a csapágyazott pótkerekek egyúttal mankókerékként
is funkcionáltak, segítve a jármû kapaszkodását kritikus terepszakaszokon. 1937-ben
a honvédség további 72 darab alvázat vásárolt, melyeket Magyarországon az Uhry
cég látott el saját tervezésû felépítménnyel. Ezeket a jármûveket 37 M nagy parancsnoki személygépkocsi
néven rendszeresítették, mivel beépített rádiója alkalmassá tette magasabb
egységek vezetésének koordinálására is. A következõ évben a gyõri Magyar Waggon-
és Gépgyár vezetõi tárgyalásokat folytattak a gyártás jogának megvásárlásáról, de
a megegyezés végül – valószínûleg a Krupp cég nehezen teljesíthetõ követelései
miatt – nem jött létre. A németországi sorozatgyártás leállítása után a
honvédség fõdarabokat, illetve további alvázakat vásárolt, a Magyarországon összeszerelt
darabokra részben eredeti német, részben magyar – szintén az Uhry mûhely által
tervezett – felépítmény került. Bár a Protze mind a német, mind a magyar hadseregben
szolgálatban maradt egészen 1945-ig, a korszerû háború követelményeinek egyre
kevésbé felelt meg. Csapatszállító funkcióját a nagyobb befogadóképességgel
rendelkezõ típusok vették át, és lövegvontatóként sem volt alkalmas a további
szolgálatra. Mivel vonóereje kevésnek bizonyult ahhoz, hogy az 5, illetve 7,5
cm-es páncéltörõ ágyúkat vontassa (ezt a feladatkörét a Rába Botondnak adta
át), a megmaradt Protzék – a parancsnoki terepjárók kivételével – apránként
átkerültek a pótalakulatok állományába"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése