A Magyar Királyi Honvédség kerékpáros utászai a drótszamarat kizárólag a gyorsabb mozgás érdekében vették igénybe, alkalmazásuk során elsősorban a klasszikus műszaki feladatokat kellett végezniük (és persze szükség esetén harcolniuk is). Egy szegedi kerékpáros utász visszaemlékezése olvasható az alábbiakban:
(a cikk eredeti megjelenési helye: Belvedere Meridionale, köszönöm Jancsák Gábornak és Kiss Gábor Ferencnek a közléshez való hozzájárulást)
"Az
utászlaktanyától a Tisza forrásáig.
Katona Béla
visszaemlékezései.
(közzéteszi: Jancsák Csaba – Kiss Gábor Ferenc)
Rovatunk alapgondolatához híven
ez alkalommal is olyan sokat látott és tapasztalt személyt kerestünk fel,
akinek mély humánummal átszőtt gondolatai méltán lehetnek útjelző kövek a
leendő tanárnemzedékek számára. Az itt következő beszélgetésben Katona Béla
bácsi, az V. Zotmund utász zászlóalj[1]
egykori katonája vall életéről, kötődéseiről. Az 1999. február 9-én, Szegeden
történt portréinterjú szövegét rövidítve közöljük.
Katona Béla:
– 1915-ben születtem. Fodor utca volt akkor, most azt hiszem más neve van neki,
ott volt egy bizonyos kóroda, hát ott születtem én, de az édesapám a Pénzügyi
Igazgatóságon volt szolga és benn a Pénzügyi Igazgatóságon volt lakásunk,
szolgálati lakásunk. Hát sajnos, én amikor az édesapám meghalt, másfél éves
voltam, úgyhogy az édesapámat én nem is ismertem. (…) A házban (a Zárda utca
21. szám alatt laktunk a felsővárosi templommal szemben) volt egy nyugalmazott
iskolaigazgató (a kereskedelmi iskola igazgatója) olvasta az újságban, hogy egy
jó rajzolót faszobrász-tanulónak fölvesznek. Aztán megmutatta az édesanyámnak,
hogy nézze Katonáné – azt mondja – a maga fiát még az Isten is faszobrásznak
teremtette, mert nagyon szépen rajzol. Hát azután az anyám az elvitt oda a
mesterhez a Deák Ferenc utcába (ottan az iparkamara, ott volt ez a faszobrász
mester). Vári Lajosnak hívták. Három és fél évig tanultam, de mikor
felszabadultam, akkor meg a sima bútorok jöttek a divatba. Úgyhogy egy évvel a
felszabadulás előtt tudtam azt, hogy most már munkanélküli leszek. És akkor hát
mit csináljak, jelentkeztem pénzügyőrnek fent Pesten a Kőbányán (ott volt a
Pénzügyőri Iskola) és hát fel is vettek, úgy hogy a bizonyos felvételi vizsgán
túllettem. Mondták, hogy majd értesítenek, hogy mikor kell oda felmenni a
tanfolyam kezdetére. De közben tudtam, hogy van Pesten három faszobrász
kollégám. Elmentem, felkerestem őket, és ahogy oda megyek, na – azt mondja –
Béla, mi újság? Mi van? Van munka? Hát, mondom nincs. Mondom: finánc akarok
lenni, nem faszobrász ugye, mert az volt a mesterségem. Hát azután ők
kinevettek, hogy hát csak nem bolondultam meg, hogy pénzügyőr leszek, itt egy
héten többet keresek a faszobrász szakmával, mint a pénzügyőrségnél. Megvan a
szerszám? – kérdi. Mondom: meg. Mert a mi szakmánkhoz hetven darab véső, meg
egy bunkó kellett, amivel ütöttük a vésőt. Na hát – azt mondja – ha itt a
szerszám, már holnap dolgozhatok. Felvittem a szerszámaimat mindet, és ott
dolgozgattam. Ez volt 1939-től 41-ig.
BM:
– Hol volt a katonai kiképzése?
K.B.:
– '37-ben a Rába utcában az utász laktanyában.
BM:
– Ez volt a Zotmund utász zászlóalj?
K.B.:
– V. Zotmund utász zászlóalj, igen. Ott is szerencsétlen voltam, mert mikor
sorozásra hívtak, akkor megkérdezték tőlem, hogy milyen katona akarok lenni.
Hát ugye, ha már lehet választani, akkor repülős szeretnék lenni. Jól van –
felnézett – elmehetek. Amikor hívtak, hogy a behívómat vegyem át, akkor már
olyan katonásan (pedig civil volt az illető): Na itt írja alá! Hát azután hogy
aláírom, kezembe nyom egy papírt. Megyek le a lépcsőn, és akkor látom, hogy az
V. utász zászlóaljhoz vonuljon be. De közben meg én az öreg barátaimmal,
akik már leszereltek, beszélgettem, milyen katonának volna jó lenni? Azt
mondják minden legyél, csak utász ne. Ennek dacára, hogy repülő akartam lenni,
végül is utász lettem. De hát nem bántam meg, mert mondom azután századírnok
voltam.
BM:
– Milyen kiképzést kaptak, mint utászok?
K.B.:
– Volt ladikjárás, hídverés, aknatelepítés. Nekünk ugye az volt a fő
feladatunk, hogy erőszakos folyamátkelésnél voltak rohamcsónakok, és hidakat
kellett építeni mindenütt.
BM:
– Egy ilyen könnyűhídépítés mennyi ideig tartott?
K.B.:
– Volt egyszer egy bizonyos verseny, hogy mennyi idő alatt tudtuk ott a
Boszorkány-szigetnél átverni. Hát nem kellett még egy fél óra se és akkor
átvertük a Tiszán a hidat.
BM:
– Milyen volt a zászlóalj legénysége, a társaság milyen volt?
K.B.:
– Nagyon jó társaság volt. Büszke voltam rá, hogy mert ott mind olyan derék
fiúk voltak.
BM:
– Alföldiek voltak?
K.B.:
– Igen, alföldiek mind, a környékbeli falukból, tanyákból, városokból. Volt egy
nagyon kemény katonatiszt, akkoriban jött ki a Ludovikáról. Czékus Endrének
hívták. Dorozsmai születésű volt, és borzasztó kemény[2].
Úgyhogy megszorongatott bennünket nagyon. De közben elhelyezték ezt a Czékus
hadnagyot valahova. Ott is utász zászlóalj volt, és mikor elköszönt tőlünk,
akkor sírva köszönt el, pedig sokszor úgy megcincogtatott bennünket, hogy az
tényleg. Nagyon katonásak voltak (abban az időben meg különösképpen) ezek a
jutasi őrmesterek[3].
Büszkék voltunk arra, hogy katonák lehetünk. Abban az időben, míg valaki le nem
szerelt, nem is foglalkoztak a lányok vele, mert amikor bevonul katonának
(elviszik ide, elviszik oda), akkor úgyis talál magának valakit. Huszonhárom
évesek voltunk mikor leszereltünk, aztán már könnyebben lehetett a kislányokat
megtalálni.
BM:
– Kialakult-e valamiféle csapatszellem? Büszkék voltak arra, hogy "mi
utászok különbek vagyunk, mint a gyalogság"?
K.B.:
– Igen, ez érdekes volt. A gyalogosok kisebbek is voltak. Amikor fenn voltunk a
Kárpátokban, 1944-ben, ott két tiszt beszélgetett és kihallgattam őket, akkor
azt mondja a másik tiszt (erdélyi székely fiúkból összeállított zászlóaljhoz
tartozott): a ti fiaitok mind olyan derék fiúk, derék katonák, de nézd a mieink
mind olyan kicsi pöttömök. Ugye büszkék voltunk rá. Büszkék voltunk erre a
névre: Zotmund utász zászlóalj. Mi műszakiak sok mindent csináltunk. Sok
feladat várt ránk, nem úgy, mint a gyalogságra vagy mondjuk a híradósokra. Ha
'42 például, amikor előre mentünk, az oroszok az előnyomulásnál gyors ütemben
vonultak vissza, és ha mondjuk netán megtorpant a gyalogság, akkor megálltak és
az utászoknak (nekünk) oda kellett menni és akkor fel kellett szedni az
aknákat, amik le voltak telepítve. Ha visszafelé vonultunk, akkor meg leghátul
kellett lenni, mert ugye a hidakat fel kellett nekünk robbantani. Komoly, nehéz
munkák voltak ezek.
BM:
– Az erdélyi bevonulással kapcsolatban milyen emlékeket őriz?
K.B.:
– Az erdélyi bevonulás nagyon megrázó volt. Az emberek sírtak. Mi kerékpárosok
voltunk, hát virágokkal úgy feldíszítették a kerékpárunkat, hogy alig tudtunk
menni. Azt elmesélni vagy elmondani lehetetlen, hogy mikor azok fölszabadultak
milyen boldogok voltak. Mikor odaértünk Bihardiószegre (ez közvetlen a határon
túl, 15 kilométerre volt) a román vezetők már elmenekültek onnan. A
magyar vezetők – akik a községben valamit jelentettek – mikor mi bementünk oda,
megkérték a századparancsnokot, hogy engedje meg, hogy mindenkinek kimaradása legyen,
mert minden háznál egy terített asztal várja a katonákat. Hát aztán persze a
parancsnok megengedte. Reggel hatkor – azt mondja – fiúk itt sorakozzanak a
téren. Mindenütt terített asztal volt, és ahol valamelyik házra nem jutott
katona, akkor átjött a férj és a feleség, és azt mondják: mi hozzánk is
jöjjenek katonák. Meg minálunk szóval még nem voltak. Reggel összegyülekeztünk,
és akkor mentünk tovább Nagyváradra megy Kolozsvárra. Mondom, ez egy olyan
élmény volt, hogy azt soha nem lehet elfelejteni.
BM:
– Részt vettek a nagyváradi és a kolozsvári díszbevonuláson is?
K.B.:
– Igen. Volt is egy ilyen képeslapom, de hát azt most nem találom meg. Ott a
kerékpáros utászok le voltak fényképezve, ahogy a sok virágokkal fel voltunk
díszítve – gyönyörű szép volt.
BM:
– Nagyszalontán Arany János szavaival köszöntötték a bevonulókat…
K.B.:
– Nagyon szép volt. Elhangzott a szó, zeng az induló, győztesek megint...
– hogy is volt az? …Várnak újra mind
régi bérceink. Édes Erdély itt vagyunk. Érted élünk és halunk, győz a szittya
fergeteg, a rohanó sereg. Lépteink nyomán fönn a Hargitán... – szóval
gyönyörű szép volt ez, gyönyörű szép volt az erdélyi bevonulás.
BM:
– …és – feltételezhetően – az alakulat morálja is kiváló volt...
K.B.:
– Kiváló volt, igen hát szóval mindenki boldog volt, aki abban részt vett. Hát
mikor visszamentem Budapestre, ugye a kollégákhoz az ülőbútor üzembe, az volt a
helyzet, hogy mikor így a moziban így nézték, hogy vonulnak a katonák – sírtak
ottan, hogy miért nem lehetnek ők katonák. Volt, aki ment és jelentkezett volna
önként, ő is akar katona lenni (hogy ő is valahova menjen), de hát nem adatott
neki meg, hogy ő is ott legyen.
BM:
– Az erdélyi bevonulás után Önt rögtön leszerelték?
K.B.:
– Erdélyi bevonulás… Ott egy fél évig voltunk benn tulajdonképpen. Maradtak még
aztán olyanok, akik megszálló katonák voltak, de minket hazahoztak ősszel.
BM:
– Milyen körzetben tartózkodtak Erdélyben?
K.B.:
– Erdélyben mondom Bihardiószegen voltunk egy jó darabig. Ott építettünk is egy
országzászlót. Találtunk mindenfélét, terméskövek meg nem tudom mi volt. A
piros-fehér-zöld zászló hatalmas árbocon ott ment és akkor a községnek átadtuk
és akkor aztán mentünk tovább. Nagyvárad és Kolozsvár felé.
BM:
– Kaptak valami különleges felkészítést a Károly-vonal[4]
áttörésére? Gyakoroltatták Önökkel, hogy lehet egy erődöt áttörni?
K.B.:
– Nem, tulajdonképpen ilyenről nem volt szó. A felvidéki bevonulás 1938-39-ben
volt. Na ottan felrobbantottuk az erődöt. A románokét felrobbantani nagyon
nehéz lett volna, mert nagyon nagyok voltak, úgyhogy azokat nem robbantottuk
fel. A Felvidéken, mikor voltunk Losonc, Léva, Fülek azon a részen, hát azok
nem voltak nagyok. Nem voltak nagyobbak azok az erődök, mint egy szoba, úgyhogy
aláraktunk ilyen kilós ekrazit szelencéket, azokat felrobbantottuk. Volt, hogy
amikor feldobta, megfordult a levegőben, aztán visszadobta. Persze nekünk el
kellett menni messzire fedezékbe, mikor aláraktuk és akkor volt az a bizonyos
angol gyújtózsinór, ami ugye egyszer robbantotta a többi zsinórt és akkor aztán
mind, egyszerre a levegőbe dobta az egész erődöt.
BM:
– A felvidéki bevonulás milyen útvonalon zajlott le?
K.B.:
– Emlékszem, Szegedről indultunk el, mi előre a századparancsnokkal (én felderítő
is voltam közben) és a századunk, az utánunk jött. Gyönyörű szép helyen voltam
ott. Losonc, Léva meg Fülek, azon a részen voltunk ott a Felvidéken. Ott se
sokáig voltunk tulajdonképpen. Aztán utána meg mentünk a Kárpátaljára. Egy
gyönyörű szép bevonulás volt megint. Hát azok a Huszt, Técső, Máramarossziget,
Aknaszlatina, Beregszász, meg azon a részen fel oda a havasokba, ahol a Tisza
eredt.
Kerékpáros utászok (valószínűleg a 153. kerékpáros utász század egy szakasza) Bején a felvidéki bevonulás alkalmával 1938-ban |
BM:
– Kőrösmező, Rahó…
K.B.:
– Kőrösmező, Rahó igen. Ott mindezt összejártuk. De gyönyörű szép volt az a
vidék! Még emlékszem rá, hogy egy tíz méteres valami kis patakocska volt, és
mondták, hogy ez a Tisza.
BM:
– A polgári lakossággal milyen viszony alakult ki?
K.B.:
– Azokkal nagyon jó. A Felvidéken magyarokkal találkoztunk. Kárpátalján
ruszinokkal.
BM:
– Partizánakciókkal nem találkoztak?
K.B.:
– Nem. Nem, ott nem volt olyan.
BM:
– Az utat végig kerékpáron tették meg?
K.B.:
– Nem. Akkor még nem kerékpárosok voltunk, csak Erdélyben voltunk már
kerékpárosok, meg Délvidéken. Mikor '42-ben kimentünk a Donhoz, ott is
kerékpárosok voltunk és mikor '44-ben megint behívtak és akkor felmentünk a
Máramarosi havasokba, akkor is kerékpárosok voltunk[5].
Emlékszem, hogy egy nap mentünk át a Radnai hágón... A kerékpárokat, emlékszem,
fel kellett tolni a hágóra, a legtetejére és mikor felértünk (hát bizony
megszenvedtünk érte), akkor utána lefelé mindig a pedálon kellett állni (a
fékpedálon) és akkor mentünk lefelé, vagy két-három óra hosszát, négy óra
hosszát csak lefelé. Amikor leértünk, akkor még ugyanaznap mentünk a Borsai
hágóra megint fel. Nagyon megszenvedtük akkor.
BM:
– Milyenek voltak azok a kerékpárok?
K.B.:
– Magyar gyártmányúak. Csepel kerékpárok[6]
voltak.
BM: –
…maiakkal összehasonlítva?
K.B.:
– Nagyon stabil kerékpárok voltak. Direkt a honvédségnek csinálták, nagyon
erős, jó kerékpárok voltak. Az volt a helyzet, hogy persze kerékpárról lévén
szó, defekt vagy valami mindig előfordult. Amikor mentünk, a legvégén a
századnak mindig volt két vagy három ilyen szerelőkocsi, amin volt – nem tudom
én – húsz, huszonöt vagy harminc kerékpár az egyik kocsin. Akkor, ha valakinek
valami baja volt a kerékpárral, lemaradt, feladta a szerelőkocsira, leadtak
neki egy másik kerékpárt és aztán ment tovább a század után.
BM:
– Ezzel a kerékpárral egy óra alatt hány kilométert lehetett megtenni?
K.B.:
– Hát olyan nagyon erőltetett menetben nem mentünk, de én gondolom, azért a
30-35 kilométert simán lekerékpároztuk, mert hát ugye fiatalok voltunk, jó volt
a kerékpár, meg hajtotta az embert az a vágy is, hogy odaérjünk minél hamarabb,
ahova akarunk menni[7].
És jobbról-balról az a tömeg – mondjuk nem Oroszországot értem, mert hát ugye
ott nem volt – de Erdély vagy pedig a Délvidék, azért hát ezek a magyarok mind
kinn voltak az út szélén és integettek. Ha mondjuk leszálltunk, megálltunk, hát
puszilgattak bennünket, nyakunkba borultak. Különösen Erdély, hát az egy
felejthetetlen valami volt.
BM:
– A kerékpáron kívül milyen jellemző felszerelési tárgyuk volt, ami
megkülönböztette Önöket a többi katonától?
K.B.:
– A pokróc a kormányra volt felcsatolva szíjjal, és a puskának is volt egy
bizonyos hely. Keresztvágó fűrész, meg kisszekerce meg ácskapocs. Ez mind a
hátunkon volt, kinek milyen jutott. Ki voltunk mi díszítve gyönyörű szépen.
Mikor a Donhoz mentünk ki, magunkat is elnéztük, hogy úgy ki voltunk díszítve,
mint egy karácsonyfa.
Hát az oroszokkal
mikor hát ugye találkoztunk (meg hadifogságba is estek orosz katonák), akkor
ezeket láttuk, hogy annak tulajdonképpen a hátán volt egy kis zsák, amiben volt
a lőszer, meg 1-2 konzerv és akkor aztán volt neki a golyószóró vagy a
gépfegyver a kezében. Annak nem volt pokróc, meg ilyen különböző felszerelés,
úgyhogy az egész másképp nézett ki. De mikor mi mentünk ki (hát az már '44-ben
volt), akkor hát minden felszerelést otthagytunk. Tulajdonképpen, ahol a
szálláshelyünk volt, még a vacsorát sem engedték kiosztani, olyan gyorsan
kellett mindjárt menni.
Akkor nem tudtuk
még, hogy olyan borzalmas események elé nézünk. Odakért magához a Preplár
százados[8].
Nagyon kemény ember volt. Szegedi. Katona volt az egész család. Az édesapja is
tábornok volt ennek a századosnak[9].
Én csodálkoztam rajta, mert én szakaszvezető voltam, ő meg százados, hát abban
az időben nem úgy volt, hogy lehetett haverkodni egy századossal (még egy
hadnaggyal se). Akkor éjjel mentünk ki oda a Tisza-partra az állásokba és
egyszer odajött mellém és mondta: Katona! Gyere ide mellém és legyünk együtt.
Ne hagyjál el. Te is szegedi vagy meg én is. Valamelyikünket valami éri, a
másik üzen róla a családnak. Na és akkor itt következett be a tragédia, hogy
ott szétrendezte a századot, beásták magukat, nekünk volt a géppuskánk, más
ilyen komoly felszerelés nem volt, csak a puska. Golyószóró talán ha kettő volt
a századnál. Délelőtt körülkaptak bennünket az oroszok, és hát láttuk, hogy
mindig többen vannak. Hát persze, nálunk ezzel a puskával (mindig ugye a
závárzatot kinyitottuk, rálöktük a töltényt, megint lecsuktuk)… addigra az
orosz a golyószóróból, meg a dobtárasból rengeteg töltényt kilőtt. A mieink
amikor látták, hogy az oroszok sokan vannak, és mi nem tudunk ellenállni, akkor
szaladtak. Mi is kiugrottunk a századossal a gödörből, amit ástunk magunknak,
és hogy szaladtunk, én valahogy elkeveredtem a századostól. Elkapott egy orosz
mindjárt, és akkor hát a karórámat, meg a zsebtárcámat, meg mindent, amit
tudott, tőlem elszedett. És akkor nézem, hogy a Preplár százados harmad magával
a kukoricásba szaladt. Hát persze az oroszok azt nézték, hogy három ember megy,
de ha tudták volna, hogy ez a századparancsnok százados, akkor biztosan utánaeredtek
volna. Szóval itt jártam meg, hogy ő azt mondta, hogy ne hagyjuk el egymást,
hát én valahogy ottan úgy a nagy rohanásban elkeveredtem tőle. És azután ő
megúszta fogság nélkül, én meg négy év fogságba kerültem…"
[1] Az
alakulat 1937-ben még a 3. hadrendi számot viselte, az V. számot csak
1939.01.23 – a hadtestszervezetre történő áttérés – után kapta meg, igazodva a szegedi V. hadtest hadrendi számához. Teljes neve
helyesen 1937-ben: magyar királyi „Zothmund” 3. honvéd utász zászlóalj volt.
[2]
Czékus Endre vezérkari százados (Jászapáti, 1914.05.22-Leplowka, 1944.07.19.)
1936.08.20-án avatták utász hadnaggyá. A Hadiakadémia elvégzése után vezérkari
századossá nevezték ki, a 12. tartalék hadosztály törzsének állományában halt
hősi halált.
[3]
Veszprém-Jutason működött a magyar királyi „Kinizsi Pál” Honvéd Altisztképző
és -nevelő Intézet, amely kiválóan képzett altiszti állományt biztosított a
honvédségnek.
[4] Román
erődítésrendszer, amelynek célja a Kőrös és a Szamos völgyének lezárásával az
esetleges magyar támadás elreteszelése
[5] A
felsorolt alkalmakkor a visszaemlékező valószínűleg a 153. kerékpáros
utászszázad katonája volt, amelynek állománytestéül folyamatosan az V. utász
zászlóalj szolgált. A 153. kerékpáros utászszázad a délvidéki bevonulástól
kezdve a 152. gépkocsizó utászzászlóalj alárendeltségében teljesített
frontszolgálatot.
[6] Valószínűleg 32M
hadikerékpárokról van szó
[7] A
korabeli harcászati szabályzat kerékpáros (nem kerékpáros utász) alakulatok
begyakorolt legénységével, jó útviszonyok mellett napi 80 km menettel számol,
azonban az itt becsült adat – figyelembe véve az útviszonyokat, valamint hogy
utász felszerelésű katonákról van szó – reális lehet.
[8] Helyesen Pleplár Károly műszaki százados (Szeged,
1911.02.07-Budapest, 1996.05.17.) A Ludovika Akadémián 1933.08.20-án avatták
hadnaggyá. 1941-ben az V. utász zászlóalj kötelékében látott el
századparancsnoki teendőket, a délvidéki bevonulásban a 9/I. zászlóalj
kötelékében vett részt. 1942.05.-1943.07.10. között a 153. kerékpáros utász
század parancsnokaként hadiszolgálatot teljesített. 1944. áprilisában az V/1.
kerékpáros utász század parancsnokaként vonult el a harctérre.
[9]
Pleplár Lajos nyugállományú altábornagy (Johannistahl, 1896-?), aki a hainburgi
utász hadapródiskola elvégzését (1890) követően egész pályafutása alatt műszaki
tisztként szolgált.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése