A CV-33 Ansaldo kisharckocsik
A trianoni korlátozások és az erősen redukált anyagi erőforrások miatt a Magyar Királyi Honvédség motorizációs lehetőségeit kezdetben meglehetősen korlátozottá tették. A harmincas évek elején az olasz politikai vezetés 1933-ban lehetővé tette, hogy az Olasz-Magyar Fegyverzeti Bizottság tárgyalásainak eredményeként, az olaszok a magyar katonai vezetőknek bemutassák a CV–33 (Carro Veloce = gyors harckocsi) típusjelű FIAT Ansaldo kisharckocsit, mely megnyerte a magyar küldöttek tetszését..
Az Ansaldo – amely tulajdonképpen egy új futóművel kialakított FIAT-Carden-Loyd – a harmincas évek elején megfelelt a vele szemben támasztott követelményeknek. A hátul, a jármű hossztengelyére merőlegesen elhelyezett motor igen kicsi hosszméretet eredményezett (3200 mm), és magassági paramétere is igen kedvező volt (1300 mm). A 3,2 tonna tömegű kocsi úton 42, terepen 15 km/h sebességgel közlekedett, mely teljesítmény a harmincas évek elején – és főként békekörülmények között – jónak volt tekinthető. Alapvető harcászati céljaira – felderítés, menetbiztosítás – fegyverzete is megfelelő volt. A bukótoronyba beépített 1914 M ikergéppuska a haladási irányban függőleges és vízszintes szögtartományban is képes volt tüzelni.
A jármű hossztengelyére merőlegesen, hátul elhelyezett motor igen
kicsi hosszméretet eredményezett (3200 mm ), és magassági paramétere is igen
kedvező volt (1300 mm ).
A 3,2 tonna tömegű kocsi úton 42, terepen 15 km/h sebességgel
közlekedett, mely teljesítmény a harmincas évek elején – és főként
békekörülmények között – jónak volt tekinthető. Alapvető harcászati
céljaira-felderítés, menetbiztosítás-fegyverzete is megfelelő volt. A
bukótoronyba beépített 1914
M ikergéppuska a haladási irányban függőleges és
vízszintes szögtartományban is képes volt tüzelni.
Hátrányai között elsőként igen kedvezőtlen kilátási viszonyait
kell megemlíteni. A jobb oldalon ülő vezető előre, jobbra és hátra, a bal
oldalon elhelyezkedő parancsnok-géppuskalövész pedig előre, balra, illetőleg a
küzdőtér hátsó oldalára elhelyezett figyelőnyíláson hátra volt képes
kitekinteni. Azonban e hátsó figyelőnyílás a szűk helyen csak igen
körülményesen volt használható. Emiatt a harcjármű hátulról jószerével védtelen
maradt.
A járműnek két gyakori hibaforrása volt; a
farmotor és elsőkerék-meghajtás kardánkapcsolata igen kis túlterhelés esetén is
törést eredményezett, valamint az egyébként is bonyolult futóműrendszer
gumiperemmel ellátott görgői a tartós igénybevételnél gyorsan megsérültek, vagy
teljesen tönkrementek. Egy további hibáját később a magyar hadseregben a
frontszolgálat során észlelték. Huzamosabb használat után a lánc megnyúlt. Provizórikus
javítása esetén a teljes futóműrendszert használhatatlanná tette. Csak a
teljes, új lánc cseréjével lehetett a javítást elvégezni. Az erdélyi bevonulás
(1940.) után született tapasztalati jelentések is azt mutatták, hogy az Ansaldok a
hosszú talpon való menetet nem bírták, a magyar gyártmányú futógörgők 4-20
kilométert bírtak (az olasz gyártmányúak 100-200-at).
1934 júniusában megérkezett Magyarországra az első CV-33
típusú Ansaldo, olasz Breda géppuskával felszerelve. A mintakocsival
végzett próbák és ellenőrzések után e típusból 150 darabot rendelt a honvédség.
A megrendelt harckocsik – ez esetben mint narancsszállítmány – 1935-1936-ban
megérkeztek. Az Ansaldo kisharckocsit 35 M Ansaldo típusjelzéssel
rendszeresítették. Ez a típus volt a Magyar Királyi Honvédség első
rendszeresített harckocsija. Ezeken jelenik meg először a „H” betűjel és a
sorszám, mint forgalmi rendszám. 1936 végéig a teljes megrendelt széria
megérkezett; Hajmáskéren 96 db, Örkénytáborban 54 db harckocsit tároltak.
Ebből – az első mintakocsi kivételével – 149 darab már a
módosított, CV 35 típusjelű jármű volt. Rendszámuk H-100-tól H-251-ig
folyamatos. A mintakocsi, az egyetlen 1934-ben érkezett CV 33-as a H-168
rendszámot kapta. E kocsi használatára a próbák után később nem került sor,
fegyverzet nélkül a harckocsiszertárba került. Ugyanerre a sorsra jutott az
egyetlen lángszórós változat, a H-152 forgalmi rendszámú kocsi is.
(Feltételezhetően 1945-ben a szovjet csapatok a szertárból, mint hadizsákmányt,
ezt a két kocsit is Kubinkába szállították.)
Az 1935-ben érkezett szériakocsikkal a HTI és a honvédség
szakértői alapos vizsgálatokat végeztek. A lőszerutánpótlás, valamint a
lőszer-egységesítés kérdésének egyszerűsítésére az olasz Breda géppuskákat a
magyar tervezésű, 8 mm
űrméretű 31 M
lőszert tüzelő Gebauer ikergéppuskákra cserélték, a később szállított
harckocsik már fegyverzet nélkül érkeztek. A jobb kilátás és a körkörös tüzelés megteremtése érdekében HTI szakértői egy harckocsit – kísérletként – forgótoronnyal
szereltek fel. E tervet a tömeg és célfelület jelentős növekedése miatt elvetették.
1936 nyarától a harckocsikba a magyar tervezésű bukótornyot
szerelték be. A bukótorony azonban csak a függőleges szögtartományokban tette
lehetővé a tüzelést, vízszintes pásztázásra csupán minimális esély volt. Így
lőirány-változtatásnál a teljes harckocsinak kellett helyzetet változtatnia.
Hogy a megfelelőbb kilátást lehetővé tegyék, később 45 kocsira 5 periszkóppal
ellátott figyelőtornyot építettek, a parancsnoki ülés fölé.
A honvédség hét kerékpáros zászlóaljának
hadrendjébe 1939.01.23-ai dátummal egy-egy kisharckocsi-szakaszt állítottak be,
szakaszonként hat Ansaldoval, egy-egy közepes parancsnoki gépkocsival, közepes
tehergépkocsiva és motorkerékpárral. A kisharckocsik részt vettek a visszacsatolási műveletekben, majd a Szovjetunió elleni 1941-es hadműveletekben is. Az egyes járművek sorsa további kutatómunkáti igényel
A 14. kerékpáros zászlóalj kisharckocsijai a jellegzetes halálfej-festéssel, amelyet 1939. márciusa óta viseltek. |
A 12. kerékpáros zászlóalj Ansaldoi |
Felirat hozzáadása |
A galántai csendőrzászlóalj járművei
Forrás: fortepan.hu
|
1938-ra, az Ansaldók – a modernizálási kísérletek
ellenére – már nem elégítették ki a modern háború követelményeit. A hadviselés koncepciójának alapvető megváltozásán kívül a gyenge páncélzat, kis sebesség, szerény
fegyverzet, rossz kitekintési lehetőségek, rádió hiánya stb. mellett- az
elhasználódásból adódó gyakori meghibásodások miatt – alapvető
menetbiztosítási, felderítési feladataikat sem tudták ellátni.
Elavultságuk ellenére – miután pótlásukra nem állt
rendelkezésre megfelelő számú és minőségű cserelehetőség – mégis bevetették
őket 1939-ben Kárpátalja megszállásánál, 1940-41-ben az erdélyi és délvidéki
bevonulás során, sőt, 1941-ben a Szovjetunió elleni háború első időszakában.
Azonban itt már maga a felvonulás, a Kárpátokon történő átkelés jóformán a
teljes járműparkot használhatatlan állapotba juttatta.
A hadvezetés az Ansaldókat 1941 szeptemberében
kivonta a harci állományból és a továbbiakban – 1943-44-ig – kiképző-,
oktatójárműként alkalmazta. A frontról visszaszállított és megjavított
állományból 1942-ben 10-10 darabot átadtak a rendőrségnek és a csendőrségnek,
majd az év őszén további 10 darabot a Horvát Köztársaság
hadseregének-csökkentett fegyverzettel, csupán egy géppuskával felszerelve.
(Éder Miklós: A 35.M Ansaldo a magyar honvédség első rendszeresített harckocsija. (Haditechnika, 1985/2) című cikke alapján.)
És hogy lássuk, sosem lehet tudni, honnan esik be valami érdekesség: a kerékpáros zászlóaljaknál is alkalmazott Ansaldo kisharckocsik után kutatva találtam az alábbi érdekes adalékra:
" A szerszám feltalálójának, Dr. Ajtay Zoltán oki. bányamérnöknek ezt a bányászatban 1949-ig nem ismert gondolatát a Dorogon épített F-2 kísérleti gép valósította meg, amely azonban nem rendelkezett a lefejtett kőzet (szén) továbbítására alkalmas rakodó-szállító szerkezettel. A kísérleti üzemi próbák során ezért ezt a feladatot a gép elejére felszerelt láncos vonszoló és az oldalára csatolt szállítószalag végezte. A gép főkonstruktőre Koszorús István, a korabeli anyaghiányos időszakra jellemzően, a gép önmozgását biztosító lánctalpas járószerkezetet egy olasz Ansaldó gyártmányú kis harci kocsi elemeiből állította össze."
(Forrás: Horváth József: A bányamunka, a munkahelyi széntermelés gépesítése.Bircher Erzsébet szerk.: KOR-KÉP - Dokumentumok és tanulmányok a magyar bányászat 1945-1958 közötti történetéből (Központi Bányászati Múzeum Közleményei 1. Sopron, 2002)
Ezek szerint még 1949-ben valahol létezett Ansaldo...
A magyar használatú kisharckocsikról egy kitűnő összefoglaló olvasható itt.
Üdv!
VálaszTörlésA szónoki emelvényként használt kocsiról itt egy jobb kép: http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_24610.jpg
Erős a gyanúm, hogy még Haditudósító század nem lévén, ezzel forgatták a "Dél felé" jeleneteit.
Köszönöm, jó kép. Már valahol Horvátországban készülhetett.
VálaszTörlés