A blog elsősorban a Magyar Királyi Honvédség kerékpáros csapataival foglalkozik, időnként – a szerző kutatási területeihez igazodva – kitérőket tesz másfelé is.
2012/11/16
Halasi kerékpárosok útja Rimaszombatba – 1938.
Egy újabb megemlékezés, ami az 1938. őszén történt eseményeket idézi. Ezúttal a kiskunhalasi kerékpáros zászlóalj útját mutatjuk be, képekkel színesítve.
A trianoni bilincs szétpattanását – hosszas diplomáciai tárgyalásokat követően – az első bécsi döntés jelentette, amelynek határozatai alapján a magyar
csapatok bevonultak a Felvidék magyarlakta területeinek egy részére. Elsőként október 11-én Ipolyság tért vissza, a sátoraljaújhelyi kisállomással együtt, majd az október 13-án mozgósított honvédség csapatai fokozatosan felzárkóztak a trianoni határvonalra, várva a diplomáciai tárgyalások végeredményét.
A bevonulásban rész vett a kiskunhalasi 4. honvéd kerékpáros zászlóalj is.Az alakulat vasúti szállítással a Kecskemét-Nagykáta-Szolnok-Hatvan
útvonalon indult az északi határ felé. Pásztó állomáson rakodtak ki, és a
Tar-Pásztó elhelyezési körletben várták a megindulási parancsot.
Miklós Béla ezredes, a 2. lovasdandár parancsnoka (jobbról) és Oszlányi alezredes Taron
Menetgyakorlat Galyatetőre
Dr. Fekete Imre halasi polgármester érkezése
Oszlányi Kornél alezredes a zászlóalj előtt fogadja a halasi vezetőket
Indulás Tarról, 1938.11.03.
Keresztül Salgótarjánon 1.
Keresztül Salgótarjánon 2.
Diadalkapu Somoskőújfalun
Irány Rimaszombat
Rimaszombat 1.
Üdvözlő felirat a városban
Az első csendőrök Rimaszombatban
A
zászlóalj Taron öt hétig várakozott, majd Somoskőújfalunál lépte át a trianoni
határt, és a Feled-Fülek menetvonalon bevonult Rimaszombatra. A halasi kerékpárosok november 3-ára zárkóztak fel a határra és november
5-10. között vonultak be a Magyarországhoz visszatért területekre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése