Időnként úgy hozza a sors, hogy olyan vizekre is kalandozom, ami nem igazán kerékpáros téma... Így adódott, hogy a légvédelmi tüzérség egyik alapeszközéről is cikket írtam.
A teljes cikk a 2012. júniusi Katonaújságban található.
"A harmincas évek derekán már
világos volt, hogy a magyar honvédségnek a már rendszeresített légvédelmi ágyúk
mellett nem nélkülözhető egy kis (2-3000 méter ) magasságban (nagy szögsebességgel)
repülő járművekkel szemben is hatékony fegyver. A Honvédség Vezérkari Főnöksége
több típust is megvizsgált, ezek után megfelelőnek találták a 37 mm-es
Browning, továbbá a 40 mm-es Bofors és Vickers gépágyúkat. A választás végül a
Bofors Művek L/60 csőhosszúságú gépágyújára esett. Az eredetileg a svéd
haditengerészet céljaira tervezett löveg átszerkesztését a gyártó Bofors cég ingyen
vállalta.
Kép forrása: fortepan.hu |
Az elkészült löveget Magyarországon
36M légvédelmi gépágyú néven rendszeresítették. A gyártás a MÁVAG üzemeiben
folyt. A honvédség felső vezetése még 1936-ban megrendelt 112 db. gépágyút – 224
cserecsővel –, tartalék alkatrészkészletet, 65.000 db. 36M repeszgránátot,
összesen 9.498.496 pengő értékben. 1938-ban további 186 db-ot, majd a Huba II.
hadrend igényeinek megfelelően 1940-ben 64 db löveget kellett a MÁVAG-nak
legyártania. Az 1941-es Huba III. hadrendben további 215 db., végül 1942. végén
további 450 db. 36M gépágyút rendeltek. Ekkorra a rendelésállomány már 1084
db-ra rúgott.
A 36M légvédelmi gépágyú tüzeléshez
szükséges műszerrészlegének elemei: 36M röpirány- és sebességmérő, 36M sztereó
távmérő, 39M fix mérőjeles figyelő távmérő, 40M távolságmérő másodpercóra. Vontatója
a legtöbbször a 37M Hansa-Lloyd féllánctalpas volt, amelyből 52 darab állt
rendelkezésre, a többi, vontató nélkül maradt gépágyút a szintén Németországból
vásárolt, Ford gyártmányú háromtonnás teherautókkal vontatták. Mivel a Hansákat
hamarosan át kellett adni a tábori tüzérség részére, így a Weiss Manfréd
művekben végzett további Ford-átalakításokkal oldották meg a vontató-kérdést."
Ungvárt 1944 szeptemberig ilyen 36M Bofors-okkal védték, melyeket a katonák csak boforcnak hívtak. Az Ung mellett volt az üteg a Galagóban.
VálaszTörlés